בבית המדרש לומדים עשרות תלמידי חכמים בכל יום, בית המדרש פותח את שעריו בכל יום בשעה 4:00 לפנות בוקר, בזמן שרוב העולם עדיין ישן. בשעה זו מתחילים את לימודם קבוצת תלמידי חכמים הלומדים את תורת הקבלה בשעות מיוחדות אלה, בכך מתכוננים רוחנית בשעות לימוד איכותיות לקראת תפילת שחרית. בנוסף ללימודיהם בשעות רצון אלו מעתירים חכמי המקובלים לישועת הכלל והפרט.
מסלולי הלימוד:
בשעות היום והלילה לומדים בבית המדרש תלמידי חכמים בבית המדרש "שובי נפשי" בכמה מסלולי הוראה ודיינות
במסלולי לימודי הוראה ודיינות מכשירים אברכים צעירים בלימודי הלכה, מסלולי לימודים אלו נחלקים לכמה מחלקות וקבוצות לימודים.
בכל מסלולי הלימודים מנחים את התלמידי חכמים צוות רבנים ידועים, המנווטים ומדריכים אותם בדרכי הלימוד.
במסלול זה לומדים הרבנים בצורה יסודית ומסודרת הלכות מחלקי שולחן ערוך אורח חיים ויורה דעה (כדוגמת הלכות שבת ומועדים, דיני איסור והיתר, הלכות נדה, ועוד), מתוך מקור הדינים בתלמוד בבלי ומפרשיו, טור ובית יוסף ומפרשיהם, שולחן ערוך, וספרי הלכה למעשה של גדולי הרבנים בדורות האחרונים, בסופו של המסלול האורך מספר שנים מקבלים התלמידים תעודת כושר "יורה יורה" - מורה הוראה. תלמידים אלו יכולים לכהן כרבני בתי כנסת ורבני שכונות.
לאחר תקופת לימודים רצופה, והשלמת הלימוד של כלל חלקי שולחן ערוך אורח חיים ויורה דעה, עובר האברך תקופת הכשרה המתאימה לכהן ברבנות עיר.
מסלול לימודי דיינות הינו מסלול המיועד למסיימים בהצלחה והצטיינות את מסלול ההוראה, במסלול זה לומדים הרבנים בצורה יסודית ומסודרת הלכות מחלקי שולחן ערוך חושן משפט ואבן העזר, מקור הדינים בסוגיות בתלמוד בבלי ומפרשיו, טור ובית יוסף ומפרשיהם, שולחן ערוך, וספרי הפסק של גדולי הרבנים בדורות האחרונים, תוך שימת דגש על שאלות הלכתיות אקטואליות המתעוררות במקביל לטכנולוגיה המתחדשת, ושאלות הלכתיות בדיני ממונות ויתר דיני "חושן משפט" או בשאלות הלכתיות מתחומי הלמידה ב"אבן העזר" כדוגמת הלכות קידושין, כתובות ונישואין.
במסלול זה לומדים תלמידי חכמים מרביצי תורה המוסרים שיעורי תורה בציבור הרחב, ומחברי ספרים הלכתיים.
הרבנים שעוברים בהצלחה את המבחנים הפנימיים והחיצוניים, מקבלים תעודות כושר רשמיות לדיינות ורבנות עיר בישראל.
כחלק בלתי נפרד ממסלול הדיינות, עוברים התלמידים הכשרה והתמחות מעשית בשאלות הלכתיות המגיעות לפתחו של בית הדין "צדק ומישרים", שבראשותו עומדים דיינים ותיקים בעלי שם, והוא חלק בלתי נפרד מפעילות מוסדות "שובי נפשי".
תלמידי חכמים אלו עוברים הכשרה בכתיבת וניסוח תשובות הלכתיות ופסקי דין, אשר חלק מהם מתפרסמים מעת לעת בקובץ "ארזים".
ההשקעה רבת השנים בתלמידי חכמים אלו היא חלק מחזון ארוך טווח, שבמרכזו עתידה הרוחני של היהדות בארץ ישראל ובעולם.
במשך מאות שנים היה לימוד הש"ס – תלמוד בבלי לחם חוקם של תלמידי החכמים בכל הדורות. על התלמוד נכתבו מאות ואלפי חיבורים להבנת דברי האמוראים ודבריהם של מפרשי התלמוד רש"י, תוספות, ויתר המפרשים הקדמונים. שיטת "העיון", היא דרך לימוד אותה למדו ולימדו גדולי הרבנים הספרדים במשך דורות רבים דור אחר דור. בעשרות השנים האחרונות, שיטת "הפלפול" נלמדת במסגרות ישיבתיות שונות, גרמה לירידה תלולה באיכות ובכמות הלומדים בשיטת "העיון".
במוסדות "שובי נפשי" בחרו בהמשכת המורשת של רבני ספרד, ושיטת הלימוד בה היא לפי שיטת הלימוד שנלמדה בארצות המזרח במשך מאות שנים. תלמידי חכמים אלו, לומדים ביגיעה ובעיון יסודי דף אחרי דף, מסכת אחרי מסכת ושואפים להשלמת הלימוד בעיון בש"ס כולו.
לומדי תורת הקבלה במוסדות "שובי נפשי" מתחילים את סדר יומם בשעות רצון קודם אור היום. אליהם מצטרפים בשעות היום עשרות תלמידי חכמים הלומדים בצוותא ובקדושה את תורת הקבלה בכתבי המקובל רבי חיים ויטאל – מהרח"ו זצ"ל, בה הוגים בעומק ההבנה בבירור דבריו העמוקים בספרו עץ חיים ויתר ספריו.
הרבנים המקובלים מקיימים תפילות על פי כוונות מיוחדות שסידר וערך הגאון המקובל הקדוש רבי שלום שרעבי – הרש"ש זצוק"ל ראש בית המדרש "בית אל", ומגדולי המקובלים בדורות האחרונים לאחר תקופת רבותינו האריז"ל ומהרח"ו.
בימי השובבי"ם מקיימים המקובלים סדרי לימוד מיוחדים, ומידי יום חמישי עושים תענית שובבי"ם לתיקון עוונות.
תכלית לימודים אלו והתפילות בכוונות המיוחדות הנם לאוקמי שכינתא מעפרא, וגילוי משיח צדקינו.
תורת הקבלה – תורת הסוד, הינה חלק בלתי נפרד מפרד"ס התורה [פ'שט ד'רש ר'מז ס'וד]. לומדיה פרושים מהבלי העולם ותאוותיו ומתרכזים בעבודת המידות הטובות ועבודת יראת האלקים. תורת הקבלה מבוססת על יסודות ומושגים קבליים שהתגלו על ידי רבי שמעון בר יוחאי וחבורתו זכותם תגן עלינו. במשך דורות רבים ולאחר חורבן בית המקדש הייתה תורה זו עוברת מפה לאוזן, ובכל דור צדיקים ספורים היו מתוודעים אליה. עם התגלות ספר הזוהר בספרד החלו יחידים לעסוק בו.
עיר הקודש צפת בתקופת זוהרה, היא תקופתם של מרן רבי יוסף קארו – הבית יוסף זצ"ל, המקובל האלקי רבי משה קורדובירו – הרמ"ק זצ"ל, המקובל האלקי רבי יצחק לוריא – האריז"ל, ותלמידו המקובל האלקי רבי חיים ויטאל – מהרח"ו זצ"ל.
גדולי המקובלים הנזכרים לעיל הם אלו שהנחילו וביססו את עיקרי היסודות בתורת הקבלה, על פי היסודות הכתובים בספר הזוהר, ובספרי הקבלה שנכתבו על ידי הקדמונים. תורה זו נמסרה על ידם בחיבורים שהותירו לדורות הבאים. מאז תקופתם ועד דורנו אנו, לומדי תורת הקבלה לומדים את תורת האריז"ל על פי חיבורי תלמידו רבי חיים ויטאל – מהרח"ו. חיבוריו המפורסמים הם הספר "עץ חיים" ושמונה שערים (שער הכוונות, שער המצוות, שער הגלגולים, ועוד), וכתבים נוספים בהם כתב בפירוט ובפירוש תורת רבו האריז"ל, כפי שנמסר לרבו על ידי גילוי אליהו הנביא. תורה זו לא ניתנת ללמידה עצמית אף שהיא כתובה ומודפסת, זאת לאור ביאורים ומושגים שנמסרים מפה רב לאוזן תלמיד.
את דרך הלימוד המיוחדת בלימודי תורת הקבלה קיבל ולמד ראש הישיבה הגאון המקובל רבי עזריאל מנצור שליט"א מפי גדולי המקובלים בדור שעבר. לפני יותר מ-50 שנה החל ראש השיבה ללמוד את תורת הסוד, בהוראת רבותיו הגאונים רבי יהודה צדקה ורבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל ראשי ישיבת "פורת יוסף". רבו המובהק של ראש הישיבה שליט"א, היה המקובל הגדול רבי אברהם ברזאני זצ"ל שהיה תלמידו חביבו של גדול המקובלים הגאון המפורסם רבי יהודה פתייה זצ"ל, אשר התפרסם בזכות פועלו הרב עבור כלל ישראל בגלותו.
גישתו הלימודית המיוחדת של הגאון המקובל רבי יהודה פתייה זצ"ל נפרסה בספרו הידוע "בית לחם יהודה" – ביאור על הספר הקדוש "עץ חיים" של רבינו מהרח"ו זלה"ה. שיטת העיון המיוחדת בלימוד תורת הקבלה הנחילה למספר מועט של תלמידים, אשר זכרם ושיטת לימודם כמעט נשתכחה. בין מובחרי תלמידיו היה המקובל רבי אברהם ברזאני זצ"ל (שבאהבתו הגדולה של רבו אליו שידך לו את בת אחיו לאשה). רבי אברהם היה ידוע כגדול תלמידי רבו הן בחכמת הקבלה והן בענייני קבלה מעשית, אשר רבו חכם יהודה פתייה זצ"ל העביר לו בסתר והסמיכו לעסוק בעניינים אלו בחייו ולאחר פטירתו. בתקופה הסמוכה לעלייתו של רבי אברהם לארץ ישראל למד קבלה גם אצל שנים מגדולי תלמידי הבן איש חי זצ"ל – הגאון המקובל רבי בן ציון חזן זצ"ל והגאון המקובל רבי אפרים כהן זצ"ל.
ראש הישיבה הרב עזריאל מנצור שליט"א לא הסתפק בכך שלמד תורת הקבלה מפי המקובל חכם אברהם ברזאני אלא הלך מחיל אל חיל, תקופה ארוכה למד אצל מורינו הגדול הגאון המקובל רבי מרדכי שרעבי זצ"ל, והשתתף בשיעוריו מידי יום. במשך כשנתיים חידד הגאון המקובל ראש הישיבה הרב עזריאל מנצור שליט"א את לימודיו יחד עם חכם רבי בן ציון ברכה זצ"ל ממובחרי תלמידיו של רבי מרדכי שרעבי זצ"ל. זאת מלבד לימודיו עם כמה מגדולי הצדיקים הנסתרים מהדור שעבר.
גדול שמושה יותר מלמודה – למעלה מעשר שנים שימש מורנו ראש הישיבה שליט"א מידי יום ביומו את ראש בית הדין הספרדי הגאון הגדול רבי יעקב מוצפי זצ"ל, ממנו קנה חכמה הנהגה והדרכה. רבי יעקב חיבב את מורינו ראש הישיבה ביותר והיה קובע איתו עתים ללימוד.
כמו כן חיבה יתירה הייתה לו לפני זקני רבני תימן בדור הקודם, הגאון מארי חיים כסאר זצ"ל, הגאון מארי יוסף צוביירי זצ"ל, הגאון מארי חיים יצחק הלוי והגאון מארי יחיא אלשיך זצ"ל, מהם קיבל מסורות והליכות רבות הנוגעות ליהודי תימן.
עדנה וקירבה מיוחדת ביותר לה זכה ראש הישיבה הגאון רבי עזריאל מנצור שליט"א אצל מורינו ורבנו הגאון המפורסם רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל, יחד היו מסתגרים ולומדים שעות רצופות את תורת הקבלה. זאת בנוסף ללימודים שלמד בישיבת המקובלים "אמת ושלום", בראשה עמד חכם בן ציון אבא שאול זצ"ל.
לזכותו של הגאון רבי בן ציון זצ"ל ייאמר כי הוא זה שדחף עודד ודרבן את ראש הישיבה שליט"א להקים את מוסדות "שובי נפשי", להרביץ תורה ברבים וללמד ולהעמיד תלמידים בחכמת הקבלה בפרט ובלימוד התורה בכלל.
צור קשר
© כל הזוכויות שמורות
יתכנו שיבושים, תודה על הסבלנות
עמכם הסליחה